torstai 25. huhtikuuta 2013

Luonto ja stressihormonit

Luonto vetää huomiota puoleensa tällä hetkellä. Sen herääminen on niin voimallista, että sisällä oleminen tuntuu välillä tukahduttavalta.

Noin tunti sitten ikkunani edestä lensi joutsenpariskunta!

Luonnossa liikkuminen on yhteydessä parempaan emotionaaliseen hyvinvointiin (UKK-instituutti). Stressaavan tilanteen jälkeen kannattaa mennä metsään. Fysiologinen toipuminen stressaavasta tilanteesta alkaa 5-7 minuutissa, mieliala kohenee 20 minuutissa ja tarkkaavaisuuden elpyminen 40 minuutissa. Verenpaine ja sydämen syke laskee, lihasjännitys ja stressihormonit vähenevät.(Metla)

Pirkkalan Kesytä stressi kurssi päättyi toissa päivänä ja samalla toivottelin kurssilaisille stressivapaita päiviä. Tässä vielä sekä kurssilaisille että muillekin matkaeväitä stressivapaisiin päiviin Marita Räsäsen kuvan sekä Eino Leinon sanojen kera:


Mitä on nää tuoksut mun ympärilläin?
Mitä on tämä hiljaisuus?
Mitä tietävi rauha mun sydämessäin,
tää suuri ja outo ja uus?

Minä kuulen kuink' kukkaset kasvavat,
ja metsässä puhuvat puut.
Minä luulen, nyt kypsyvät unelmat
ja toivot ja tou'ot ja muut.

Kaik' on niin hiljaa mun ympärilläin,
kaik' on niin hellää ja hyvää.
Kukat suuret mun aukeavat sydämessäin
ja tuoksuvat rauhaa syvää.

Eino Leino

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos!